Byliśmy ciekawi jak dzieci podchodzą do tematu tożsamości.
Czy widzą różnice, czy znają kulturowe dziedzictwo swoich sąsiadów?
Na ile mają świadomość współistnienia wielu kultur (polskiej, niemieckiej i śląskiej) w swojej okolicy?
Gdzie grupy etniczne/narodowe się zasymilowały, a w jakich obszarach dbają o swoją odrębność kulturową pielęgnując pamięć i tradycje?
 
Na realizację projektu zostały wybrane dwa miejsca: Dobrzeń Wielki oraz Opole – Groszowice. W obu miejscach przedwojenna ludność autochtoniczna stanowi większość mieszkańców. Oczywiście napłynęła w te miejsca także ludność z innych terenów Polski, w tym potomkowie repatriantów z terenów dzisiejszej Ukrainy.
Zróżnicowanie kulturowe jest oczywistością w takiej sytuacji ale jednak nie istnieje wyraźnie w społecznościach i niejednokrotnie jest przemilczane.
Dziedzictwo kulturowe albo zostało wykorzenione albo jego kultywowanie skierowane jest wewnątrz społeczności, która niechętnie się nim dzieli i afiszuje.
Projekt został skierowany do dzieci w wieku szkoły podstawowej, a także, co niezwykle cenne do ich rodziców i opiekunów.
 
Pretekstem do poruszenia tematu tożsamości, tematu nierzadko trudnego ze względu na pamięć ludzi, którzy przeżyli traumę wojny i jej powojennych skutków były warsztaty artystyczne przeprowadzone w dwóch dziedzinach. Pierwszą była fotografia plenerowa, dokumentalna, reporterska. Drugą malarstwo wielkoformatowe, które zostało „ubrane” w formę mobilnego muralu. Te dwa warsztaty zostały przeprowadzone w obu miejscach.
 
Dzieci chodziły po okolicy z aparatami i/lub kamerami. Rozmawiały z przechodniami, pytały rodzin i znajomych odwiedzając ważne i ciekawe dla swoich społeczności miejsca. W Opolu – Groszowicach radny Marcin Gambiec oprowadził grupę przedstawiając bogatą historię dzielnicy I widoczne jeszcze ślady historii.
 
Dzieci robiły fotografie, które złożyły się na wystawę fotograficzną, która została pokazana w PSP 24 w Opolu (Groszowice) oraz Gminnym Ośrodku Kultury w Dobrzeniu Wielkim (które są partnerami Fundacji). Na warsztatach malarskich dzieci tworzyły impresję swojej „małej ojczyzny” tego, co w niej lubią, co jest dla niej charakterystyczne, a co interesujące. Wszystkie te rzeczy namalowały na podkładzie w rozmiarze XXL, który po zakończeniu zajęć zawisł na eksponowanych miejscach GOK w Dobrzeniu Wielkim i PSP 24, tak aby poprzez oglądanie także społeczność lokalna mogła się włączyć w projekt.
Dodatkowo wszyscy uczestnicy wzięli udział w lekcji o wielokulturowości Opolszczyzny w Muzeum Śląska Opolskiego, aby mieć kontekst historyczny i uszeregowaną wiedzę.
Na pamiątkę działań projektowych uczestnicy otrzymali kartki pocztowe, które zostały wydrukowane ze zdjęć zrobionych w projekcie.
„Wiele kultur – jeden dom” zrealizowano dzięki dofinansowaniu z konkursu grantowego „Opolskie EDUKO 2016” przeprowadzonego w ramach działań przewidzianych w projekcie pn. „Edukacja kulturowa Opolszczyzny – EDUKO 2016–2018”.